Nieuwe App

Beschrijving van je eerste forum.
Gebruikersavatar
wolojoli
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2019, 21:47

Nieuwe App

Bericht door wolojoli »

Ik loop al een tijdje met de gedachte om van GDAK een PWA( Progressive Web App) te maken, maar daar is de techniek nog niet helemaal rijp voor. Maar met het wegvallen van GAPP en met wat ik nu van GSAK gehoord heb is er misschien wel ruimte voor een nieuwe Desktop app. Een app die dan een beetje gebasseerd is op GDAK natuurlijk. Maar dan wel een app die draait op Windows, Max OS en Linux.
Hoe en of een en ander haalbaar gaat worden weet ik nog niet. Ook weet ik niet hoe Groundspeak hier over denkt. Maar als ik hier mee door wil gaan, is er dan ook interesse voor? Ik ben natuurlijk geen Clyde, en ik ben ook geen Robert. Maar ik heb wel een idee, en ik wil graag weten hoe anderen hier over denken.
Gebruikersavatar
on4bam
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 feb 2019, 12:19

Re: Nieuwe App

Bericht door on4bam »

Het lijkt mij een goed idee en misschien is dit wel het ideale ogenblik om er over na te denken.
Ik ben sinds 2006 GSAK gebruiker en zal dat zo lang mogelijk blijven maar het lijkt mij best dat er een werkend, getest alternatief is tegen de tijd dat GSAK er mee stopt. Gebaseerd op GDAK is alvast een goed uitgangspunt maar een desktopversie zou dan wel meer functies moeten hebben (zoals GSAK). De mogelijkheid om 3rd party macro's te gebruiken zou ook een pluspunt zijn. Op die manier is personaliseren zo flexibel mogelijk.
Gebruikersavatar
Mars Express
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 feb 2019, 18:42

Re: Nieuwe App

Bericht door Mars Express »

Dat is an sich zeker interessant Wout. Ik meen dat GAPP ook de macro's van GSAK kon uitvoeren en wellicht dat Robert zijn code beschikbaar stelt? Er is natuurlijk ook nog GeoGet, van de Tsjechische maker. Ziet er ook wel ok uit, heeft optie voor macro's. Geen idee of dat wat is. Voorlopig blijft GSAK wel beschikbaar, maar de vraag is voor hoelang en wat er gebeurd als er grote aanpassingen nodig zijn...
Gebruikersavatar
wolojoli
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2019, 21:47

Re: Nieuwe App

Bericht door wolojoli »

Dat een desktop app wat meer moet kunnen als GDAK is me duidelijk. Zo moet er in ieder geval een export mogelijkheid naar meerdere GPS-systemen komen (daar kan ik net als GSAK babel voor gebruiken), moeten er mogelijkheden zijn om caches van database naar databases te copieren/verplaatsen, en macro's moeten mogelijk zijn. Zelf gebruik ik al enige tijd geen GSAK meer, en GAPP heb ik nooit gebruikt, dus ik kan wel wat hulp gebruiken voor functionaliteit er allemaal wenselijk is. Geen garantie dat alles geimplementeerd gaat worden, maar als de ideeen goed zijn zal ik er zeker naar kijken.

De taal van de macro's wordt wat mij betreft javascript. Het is de meest gebruikte scripttaal, en het is een taal die ik ken. De scripttaal van GSAK ken ik niet, en lijkt me dan ook lastig om te onderhouden.

Maar eerst maar eens beginnen bij het begin. Hoe moet ik de app gaan noemen... Ik zal bij groundspeak aan moeten kloppen of ik mijn huidige keys hiervoor mag gebruiken, of dat ze me nieuwe geven. Ik verwacht dat laatste, en dan moet ik een naam voor de app hebben. Iemand ideeen?
Gebruikersavatar
cirkel
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mar 2019, 11:15

Re: Nieuwe App

Bericht door cirkel »

Het filtersysteem van GSAK vindt ik er handig. Vooral omdat je die op kunt slaan. Is dait zo over te nemen?
Groet Cirkel
Gebruikersavatar
on4bam
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 feb 2019, 12:19

Re: Nieuwe App

Bericht door on4bam »

Wat zou het nieuwe programma moeten zijn? Het zou alleszins mooi zijn dat de database op een even gemakkelijke manier kan gebruikt worden in GDAK (de combinatie GSAK/GDAK is fantastisch).
Er moet zeker een mogelijkheid zijn om extra velden toe te voegen zodat aanpassingen bij GC kunnen opgevangen worden. Een eenvoudige manier om door macro's functionaliteit toe te voegen. Zeer uitgebreide filtermogelijkheden. Uitgebreide exportmogelijkheden (GPX/GGZ naar een groot aantal GPS-en en andere formaten zoals KML, mapsource, basecamp....). Niet alleen online kaarten maar ook zoals in GDAK offline kaart gebruik.

Misschien is het mogelijk om ook het forum weer actief te maken op de GDAK site zodat hints/tips/bugs/feature requests gemakkelijk kunnen gepost worden.

Gezien de grootte van zo'n project is het misschien mogelijk (wenselijk?) om de software commercieel te maken.

Wat de naam betreft: GVAK Geocaching Versatile Army Knife.
Gebruikersavatar
Dirmar
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 feb 2019, 20:38

Re: Nieuwe App

Bericht door Dirmar »

GVAK is prachtig, etaleert misschien ook de ambities. Hoop in ieder geval dat GVAK/GDAK net zo'n ideale combinatie zal vormen als GSAK/GDAK nu!
Gebruikersavatar
Mars Express
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 feb 2019, 18:42

Re: Nieuwe App

Bericht door Mars Express »

G-VAK klinkt in 't Engels wel wat minder.. ;)
Gebruikersavatar
wolojoli
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2019, 21:47

Re: Nieuwe App

Bericht door wolojoli »

Wat de combinatie tussen GDAK en TGCASTN (The GeoCache App Still To Name) betreft: Ik denk dat het mogelijk moet zijn om de databases onderling uitwisselbaar te maken. Dus dat gaat waarschijnlijk alleen maar beter worden. Een eigen forum gaat er waarschijnlijk niet van komen, er is een reden waarom ik daar me gestopt ben.

Wat de naam betreft: Ik vond GVAK eigenlijk wel mooi gevonden. Waarom klinkt dat in het Engels minder? GDAK klink als G-DAK, GVAK als G-VAK. Ik dacht dat ik redelijk goed in Engels was, maar ik zie hier even het negatieve niet. En de naam zal toch wel belangrijk zijn. Vooral in Nederlands, Engels en Duits lijkt mij het belangrijk om "goed te klinken".
Gebruikersavatar
on4bam
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 feb 2019, 12:19

Re: Nieuwe App

Bericht door on4bam »

YAGA (Yet Another Geocaching App) maar dat klinkt te "MAGA" :-)

OK wat betreft een forum maar eigenlijk is dat toch onmisbaar. Het maakt melden van bug en feature requests gemakkelijk en het zorgt er ook voor dat vragen van gebruikers door andere gebruikers kunnen beantwoord worden. Als beheerder van een forum snap ik best dat er ook nadelen aan zitten en dat je kort op de bal moet spelen wat betreft spam en andere rommel en daar kruipt tijd in natuurlijk. Mits delegeren is dat zeker werkbaar.
Plaats reactie